Wytrzymałość a wspinaczka

Wytrzymałość a wspinaczka

Wytrzymałość w taternictwie to bardzo ważna kwestia. Bez niej nie jest możliwa żadna wspinaczka. Przede wszystkim należy pamiętać, że chodzenie po tatrzańskich szlakach to nie to samo co wspinaczka na skałkach. Te pierwsze są bowiem są o wiele dłuższe i bardziej niebezpieczne.

Dobrze zatem jesienno-zimowy „sezon ogórkowy” spędzić na treningach, podnoszących wytrzymałość, czyli na tzw. ładowaniu. Ewentualnie można spróbować nadrobić zaległości dużo i często się wspinając na ściankach i skałkach, pamiętając oczywiście o czasie niezbędnym na regenerację organizmu. Tutaj warto pomyśleć o regenerującym działaniu wód termalnych, np. w bukowiańskich termach.

Wyróżniamy dwa rodzaje wytrzymałości: ogólną, która pozwala bez zmęczenia pokonywać kolejne kilometry szlaków oraz wytrzymałość siłową, niezbędną do podciągania się, przechwytów i innych elementów wspinaczki. Wytrzymałość ogólną należy trenować długo, ale bez zakwaszenia mięśni, natomiast siłową – aż do odpadnięcia.

Oba typy wytrzymałości są niezbędne do tego, by czuć się bezpiecznie podczas wspinaczki. Tylko wtedy pokonywanie długich wyciągów będzie dla nas prawdziwą przyjemnością.

 

Kategoria: Wspinaczka

Kalendarz imprez « »