Bezpieczeństwo na stoku

Jeśli jeździsz na narty regularnie, zapewne doskonale znasz dekalog zasad obowiązujących na stoku. Jeśli jednak wybierasz się na narty po raz pierwszy, koniecznie zapoznaj się z poniższymi, stworzonymi przez FIS wskazówkami, jak zachować bezpieczeństwo swoje i innych, tak, aby białe szaleństwo kojarzyło nam się tylko i wyłącznie pozytywnie.
Odpowiedzialność za siebie i za sprzęt
Każdy narciarz odpowiedzialny jest nie tylko za swoje zachowanie, to znaczy jazdę w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innych i nie powodować szkód, ale także za poprawność działania swojego sprzęty. W szczególności dotyczy to płyt karwingowych lub desek do wyczynu oraz innych nowinek technicznych.
Panowanie nad szybkością
Kolizje na stoku najczęściej zdarzają się z powodu nadmiernej szybkości. Dlatego należy ją bezwględnie dostosować do warunków pogodowych, trasy, ale także swoich umiejętności. Należy poruszać się tak, aby w razie konieczności móc zatrzymać się lub skręcić.
Ten, kto znajduje się wyżej, ten ponosi odpowiedzialność
Narciarz, znajdujący się na stoku wyżej, ze względu na lepszą widoczność z góry, dysponuje większą możliwością wyboru trasy jazdy i to on ponosi odpowiedzialność za skutki manewrów, takich jak wyprzedzanie. Zgodnie z tym, pierwszeństwo przysługuje temu, kto znajduje się „przed” lub „niżej”. Wyprzedzanie może następować zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie prawej lub lewej, lecz w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia wyprzedzanego.
Włączanie się do ruchu
Doświadczenie dowodzi, że ogromna część wypadków zdarza się wskutek nieprzewidywalnego włączenia się w ruch nowego uczestnika. Wprowadzenie snowboardów i nart głęboko taliowanych (karwingowych) umożliwia ich użytkownikom wykonywanie skrętów i ruch w kierunku przeciwnym do głównego nurtu ruchu– w dół stoku. Ten kto wykonuje manewr „w poprzek lub pod prąd” nurtu ruchu musi tak się zachować, aby osoby poruszające się w dół stoku nie były zagrożone.
Zatrzymywanie się i upadki
Tylko w razie absolutnej konieczności narciarz może zatrzymać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy, tak szybko jak jest to możliwe.
Podchodzenie
Trasy narciarskie są z założenia przeznaczone do ruchu jednokierunkowego – w dół. Pojawienie się osoby poruszającej się w przeciwnym kierunku stwarza zagrożenie dla poruszających się w dół. Ślady butów wyciśnięte w śniegu pogarszają warunki bezpieczeństwa jazdy i odpowiada za nie ten, kto je pozostawił.
Stosowanie się do znaków narciarskich
Trasy narciarskie oznakowane są w zależności od stopnia ich trudności kolorami (od najłatwiejszych do najtrudniejszych): ZIELONYM, NIEBIESKIM, CZERWONYM i CZARNYM. Każdy uczestnik ruchu sam decyduje o wyborze trasy. Na trasach ponadto umieszczone są znaki informujące o utrudnieniach lub niebezpieczeństwach np. o lawinach, czy zamknięciu trasy. Uczestnik ruchu ma obowiązek obserwować znaki i stosować się do nich.
W wypadku wypadku
W razie powstania wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu, powinien udzielić poszkodowanym pomocy. W szczególności pomoc powinna polega na udzieleniu pierwszej pomocy, na zawiadomieniu właściwych służb oraz natychmiastowym zabezpieczeniu (oznakowaniu) miejsca wypadku tak aby nie zagrażało ono innym uczestnikom ruchu. Każda osoba wmieszana w wypadek, lub będąca jego świadkiem, jest zobowiązana podać swoje dane osobowe.